VEERKRACHT/ZELFBEELD


We leven in een maatschappij die niet stil staat. Voor jongeren gaat het soms zelfs nog sneller dan voor volwassenen. Altijd mee zijn met de laatste trends, op sociale media, steeds bereikbaar zijn (ook voor school), ... Deze druk kan een invloed hebben op je zelfbeeld en hoe je in het leven staat. Kan je hier vlot mee om en zorg je voor jezelf of durf je geen neen zeggen en laat je je beïnvloeden door anderen?

Samen zoeken we uit hoe je met meer zelfvertrouwen en een kritische blik naar de dingen kan kijken. 


Hieronder enkele voorbeelden die aan bod kunnen komen: 

  • Omgaan met druk van vrienden, maatschappij, school, sociale media, …
  • Vertrouwen in zichzelf.
  • Zich goed voelen om wie ze zijn.
  • Sterk in je schoenen staan.
  • Eigen keuzes durven maken.
  • Kritisch durven kijken naar de wereld rondom je.
  • Inzicht in jezelf, manier van handelen/denken, ...

 

STRESSREDUCTIE/FAALANGST


Soms ervaar je dat het moeilijk is om rustig te blijven bij examens, toetsen, moeilijke gesprekken, ... Of je weet niet altijd goed hoe te reageren in voor jou stressvolle situaties. Daarnaast hebben je vaak gedachten die dan al helemaal niet helpen (zoals 'ik kan het toch niet').

Ik zoek samen met jou manieren om te voelen wanneer je stress ervaart, met deze stress om te gaan, en deze leert aanpakken.

Faalangst gaat nog een stapje verder. Je gaat heel negatief over jezelf denken, kan niet meer tot rust komen en ziet vaak het slechte beeld in een situatie.


Hieronder enkele voorbeelden die aan bod kunnen komen:

  • Inzicht in wat je stress bezorgt.
  • Rustig blijven in uitdagende situaties (toetsen/examens, ongekende situaties, moeilijke gesprekken, …)
  • Reageren in stressvolle situaties.
  • Psycho-educatie over hoe de hersenen werken en waarom iedereen dus op zijn eigen manier reageert.
  • Helpende gedachten versus niet helpende gedachten.
    (de kracht van het brein)

EXECUTIEVE FUNCTIES


In de ontwikkeling van elk kind/jongere komen executieve functies stap voor stap meer op de voorgrond. Deze functies hebben we nodig om vaardigheden aan te leren om onze doelen te kunnen bereiken.
Soms hebben kinderen en jongeren het moeilijker om deze executieve functies te controleren en is extra oefening en sturing nodig. 
Dit kan zowel thuis, op school als tijdens individuele coaching. Samen gaan we op zoek naar welke executieve functie extra training nodig heeft en op welke manier we dit kunnen doen.


Hieronder enkele voorbeelden die aan bod kunnen komen:

  • plannen en organiseren (vb. boekentas maken, huiswerk plannen, ...)
  • werkgeheugen en concentratie (vb. hoe snel heb je de opdracht begrepen, focus op de oefening, ...)
  • emotieregulatie en impulsbeheersing (vb hoe reageer je, ...)
  • motivatie en doorzetten (vb een taak afwerken, starten aan een taak, ...)
  • metacognitie en zelfbeelfd (vb. nadenken over wat er gebeurd is, hoe zie je jezelf, ...)
  • gedragsverandering en flexibiliteit (vb. omgaan met wissels in planning, omgaan met verschillende personen, ...)